Monday, January 14, 2013

AYOF 2013 - Hari Pertama

Penerbangan dari KLIA ke Sydney mengambil masa kira-kira 8 jam dan sepanjang tempoh perjalanan tersebut kesemua atlet dan jurulatih mengambil peluang secukupnya untuk berehat. Setiba di Sydney kira-kira jam 10.00 pagi waktu tempatan, proses kastam serta permit senjata telah mengambil masa yang agak lama dan pergerakan ke vanue pengipanan sedikit tersasar. Pasukan hoki bergerak terus ke Macquarie University, pasukan menembak ke UWS Penrith dan pasukan akuatik, gimrama dan badminton ke Sydney University.

Setiba di vanue penginapan ( village ) masing-masing, jamuan tengahari dihidangkan dan proses pendaftaran penginapan dilakukan. Turut menginap di Sidney University adalah negara Brazil , Perancis dan Hungary. Kelihatan juga kontinjen-kontinjen yang telah tiba lebih awal seperti Perancis, Chinese Taipei, New Zealand dan Great Britain. Atlet-atlet hoki dan gimrama turut mengadakan latihan bercorak fizikal pada petang tadi.

Esok, semua atlet akan memulakan sesi latihan rasmi di vanue pertandingan seperti berikut :

1. Akuatik–  Aquatic Centre, Sydney Olympic Park
2. Badminton –  Sports Hall, Sydney Olympic Park
3. Gimrama –  State Sport Center, Sydney Olympic Park
4. Hoki –  Hockey Centre, Sydney Olympic Park
5. Menembak –  Sydney International Shooting Centre Cecil Park

Pasukan berbasikal yang terdiri daripada 12 orang atlet dan 3 orang jurulatih akan tiba dari Melbourne pada jam 11 pagi dan akan terus ke vanue penginapan. Pada masa yang sama juga, beberapa program sampingan turut disediakan oleh penganjur kepada semua atlet seperti kelas " Drug Ed Session" yang diadakan di sekitar vanue penginapan.

Sekian laporan dari Sydney.

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.