Tuesday, June 30, 2015

LAPORAN KESELURUHAN KEJOHANAN PELAPIS PERINGKAT ZON SIRI 2/2015

Tarikh  :  12 – 14 Jun 2015
Tempat  :  Zon Utara, Zon Tengah, Zon Selatan dan Zon Borneo

Pengenalan
Laporan ini bertujuan untuk memberikan makluman mengenai Kejohanan Pelapis Peringkat Zon siri 2/15 yang telah diadakan pada 12 hingga 14 Jun 2015. 

Latar Belakang
Kejohanan Pelapis Peringkat Zon ini diadakan untuk memberikan kejohanan pendedahan di peringkat umur bawah 16 tahun bagi atlet yang tidak pernah menyertai kejohanan.  Kejohanan ini  melibatkan 8 jenis sukan iaitu Angkat Berat, Gimnastik, Olahraga Memanah, Menembak, Sepaktakraw, Tinju dan Terjun.  Kejohanan ini juga merupakan salah satu kaedah untuk mencari bakat baru bagi sukan berkenaan.

Kandungan
Kejohanan Pelapis ini  hanya melibatkan 4 Zon sahaja iaitu Utara (Kedah), Tengah (Wilayah Persekutuan), Selatan (Melaka) dan Borneo (Kuching).  Walaubagaimanapun Kejohanan Peringkat  Zon Borneo di Kuching Sarawak diubah tarikh kepada 14 hingga 16 Jun 2015 kerana negeri Sabah terlibat dengan Sukan Sabah. Kejohanan Peringkat Zon Timur yang akan dianjurkan olah Negeri Pahang terpaksa ditangguhkan pada bulan Ogos 2015  disebabkan  pertembungan tarikh dengan Program Sukan Remaja Pahang.

Kejohanan ini melibatkan penyertaan keseluruhan seramai 1654 orang yang terdiri daripada 1385 orang atlet dan 269 orang pegawai dan jurulatih.  Jumlah ini berkurangan daripada siri 1/2015 iaitu seramai 2342 orang kerana tiada penyertaan daripada Zon Timur.  Sebanyak 8 jenis sukan dipertandingkan melibatkan 5 peringkat  umur  iaitu 10 , 12 , 14 , 15  dan 16 tahun.  Juara keseluruhan mengikut zon adalah seperti berikut:
  1. Zon Utara          - Pulau Pinang
  2. Zon Tengah       - Wilayah Persekutuan
  3. Zon Selatan       - Johor
  4. Zon Borneo        Sarawak

STATISTIK PENYERTAAN DAN PUNGUTAN PINGAT
Laporan Oleh,
Encik Suhaimi Yaakub
Unit Khidmat Sokongan
Bahagian Atlet MSN

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.