Thursday, June 11, 2015

#SG2015. Rangkuman Aksi Atlet Malaysia pada 09.06.2015

Pada 9 Jun 2015 (Selasa) Malaysia telah menambah pingat sebanyak 6 pingat emas, 7 Perak dan 8 Gangsa. Pingat emas disumbang melalui sukan Akuatik Terjun (2), Tenpin Boling (1) Gimnastik Artistik (1), Pelayaran (1) dan Olahraga (1). Manakala perak dari sukan Menembak (1), Pelayaran (2), Gimnastik Artistik (1), Akuatik Terjun (1), Sepak Takraw (1) dan Akuatik Renang (1). 8 pingat gangsa pula daripada sukan Olahraga (3), Gimnastik Artistik (2), Menembak (1) Tenpin Boling (1) dan Pelayaran (1).

Akuatik Terjun meneruskan penguasaan pada harini dengan penambahan 2 pingat emas sekaligus meyapu bersih 8 pingat emas dan 3 perak di Temasya Sukan Sea kali ke-28 ini. Ratu terjun negara Pandelela Rinong menghadiahkan emas dalam acara kegemaran beliau iaitu 10m Platform, manakala atlet muda Loh Zhia Yi pula merangkul pingat perak. Bagi Ooi Tze Liang bergadingan dengan Amsyar  sekali lagi menang dalam acara 3m Synchronised Springboard untuk menghadiahkan pingat emas keempat buat negara.

Muhammad Rafiq Ismail pula membuktikan bahawa beliau mampu melakukan lebih dari sasaran dengan merangkul pingat emas dalam acara Boling Lelaki Individu. Tidak ketinggalan sukan Gimnastik Artistik yang memberi kejutan apabila Tan Ing Yueh menang emas dalam acara Uneven Bar Wanita serta perak untuk Vault. Manakala Farah Ann pula menang 2 gangsa dalam acara Uneven Bar dan juga Vault.

Perenang negara yang terdiri daripada Alwyn Tan, Daniel Bego, Lim Ching Hwang serta Welson Sim turut melepasi sasaran dalam acara  Lelaki 4x100m Freestyle Relay di belakang tuan rumah Singapura. Sukan Olahraga juga masih ada sinaran apabila Iskandar Alwi mencipta rekod baru temasya dalam acara lompat kijang dengan catatan lompatan sejauh 16.76 meter. Hari ini juga menyaksikan 3 gangsa dari acara Pole Vault dan Hammer Throw daripada Grace dan Jackie Wong.

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.