Monday, October 5, 2009

Far East Boats Hong Kong Optimist National Championships 2009









MYA GM Mr Fendy always sent us news on sailing competition held either in Malaysia or overseas. His endless efforts to promote sailing as a sport in this country start to shows some result. Now days we see many sailing news in the newspaper and some blog. For sure sailing is on of the sports need bigger publicity in this country to ensure sailing fan, athletes and coaches benefits in the long run. We also will continue to help him promoting the sport by posting the news sent to us into our blog and FB.

Snippets from manager report.

Secara rasminya tamatlah sudah Kejohanan Far East Boats Hong Kong Optimist National Championship 2009. yang berlansung pada 1st, 3rd dan 4fh Oktober 2009. kejohanan ini disertai daripada Negara India (9 orang), Tahiland (1 orang), G. Britian (2 orang), Poland(1 orang), Hong Kong (38 orang) dan Malaysia (8 orang).

Keseluruhan kejohanan ini merupakan standart kejohanan antarabangsa yang dikawalselia oleh IODA dan ISAF. Kualiti kejohanan sebegini perlu diberi pendedahan kepada pelayar kerana dengan adanya Pegawai Perlumbaan yang cekap dan Sistem pengadilan yang telus serta berpengalaman luas dalam bidang sukan pelayaran boleh memberi kesan yang berguna kepada pelayar harapan Negara. Secara tidak langsung pelayar Negara mendapat pengalaman baru yang akan digunakana pakai semasa pertangdingan yang sebenarnya nanti.

Kejohanan ini adalah sebagai salah satu kejohanan jemputan dan juga pendedahan kepada pelayar optimist Negara yang akan menghadapi kejohanan besar pada Disember tahun ini…iaitu IODA ASIA dan IODA ASEAN yang akan di adakan di P. Langkawi.

Walaupun Pelayar Optimist Malaysia telah dinobatkan sebagai pasukan terbaik dunia dan salah seoarang pelayar menduduki tempat kedua dunia pada tahun ini… untuk kejohanan ini mereka masih diberi tentangan hebat daripada pasukan Negara lain….terutamanya dari Thailand dan Hong Kong.

Keputusan untuk kejohanan ini banyak memehak kepada pasukan Malaysia dan secara keseluruhan dimenangi oleh pelayar Malaysia…

Keputusan Pelayar Optimist Malaysia

Optimist Overall.

1st - MOHAMMAD FAIZAL B NORIZAN (MSN/MYA)
3rd - AHMAD SYUKRI B. ABDUL AZIZ (MSN/MYA)
4th - NURUL IZZATUL AKMAR BT RUZAIMI (MSN/MYA)
7th - MUHAMMAD FARHAN BIN HAMID (MSN/MYA)
9th - NUR VELA SARI BT BAIJURI (MSN/MYA)
10th - NURAISYAH BT JAMIL (MSN/MYA)
11th - AHMAD LATIF KHAN BIN ALI SABRI KHAN (MSN/MYA)
14th - NUR LIYANA BT MOHD LATIF (MSN/MYA)

B. Optimist Division A

1st - MOHAMMAD FAIZAL B NORIZAN (MSN/MYA)
2nd - AHMAD SYUKRI B. ABDUL AZIZ (MSN/MYA)
3rd - NURUL IZZATUL AKMAR BT RUZAIMI (MSN/MYA)
5th - MUHAMMAD FARHAN BIN HAMID (MSN/MYA)
7th - AHMAD LATIF KHAN BIN ALI SABRI KHAN (MSN/MYA)
9th - NUR VELA SARI BT BAIJURI (MSN/MYA)
10th - NURAISYAH BT JAMIL (MSN/MYA)
13th - NUR LIYANA BT MOHD LATIF (MSN/MYA)

C. Optimist Girls

1st - NURUL IZZATUL AKMAR BT RUZAIMI (MSN/MYA)
3rd - NUR VELA SARI BT BAIJURI (MSN/MYA)
4th - NURAISYAH BT JAMIL (MSN/MYA)
5th - NUR LIYANA BT MOHD LATIF (MSN/MYA)

Sehubungan dengan itu diucapkan ribuan terima kasih kepada Majlis Sukan Negara (Cawangan Pelapis) dan Persatuan Pelayaran Malaysia (MYA) kerana banyak membantu dalam melincinkan pegerakan dan perjalanan kontijen untuk datang dan menyertai pertangdingan di kejohanan ini…dan tidak lupa juga kepada Hebe Haven Yacht Club Hong Kong (HHYC) kerana banyak membantu dan memberi kemudahan infrastruktur kepada kontijen.

Sekian laporan dari Hong Kong…

p.s - some photo should be better with the report.

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.