Thursday, August 28, 2014

KEM BAKAT SUKAN AKUATIK TERJUN SIRI 1 /2014 : HARI KETIGA

Program sesi pagi pada hari ini adalah penilaian fisiologi daripada pihak Unit Fisiologi Senam, ISN. Diantara penilaian yang dijalankan adalah:-

1) Anthropometry
   - Weight (kg)
   - Height (cm)

2) Power
   - Squat jump
   - counter movement jump
   - standing broad jump

3) Strength
   - max pushups
   - 15s pike

4) Speed
   - Sprinting 10m

5) Flexibility
   - stand and reach
   - shoulder flexion
   - toe point

Ujian berakhir pada pukul 12.30 tengahari  dan terus balik ke hotel untuk rehat dan makan tengahari.

Semasa ujian sedang berlangsung, satu mesyuarat bersama jurulatih dan SDO telah diadakan untuk membincang mengenai mini pertandingan yang akan diadakan pada hari terakhir kem iaitu pada 29hb Ogos 2014. Perkara-perkara yang dibincang adalah seperti acara yang akan dipertandingkan, lantikan juri, pengadil, pencatat markah, pengira markah dan susun atur atlet. Mesyuarat juga berbincang peralatan yang akan digunakan semasa mini pertandingan nanti.

Program disebelah sesi petang pula adalah aktiviti rekreasi ke Gunung Lang. Aktiviti-aktiviti di Gunung Lang adalah menaiki bot ke seberang tasik, memberi makan kepada ikan, melawat mini zoo dan bermain di taman permainan. Dengan menjalankan aktiviti sebegini dapat mengurangkan stress dikalangan atlet.

Manakala program sesi malam pula adalah ceramah daripada Dr. Nelfianty Bt Rasyid, Pensyarah Fakulti Sains Sukan & Kejurulatihan, UPSI. Tajuk yang disampaikan adalah Psikologi dalam sukan. Psikologi adalah merupakan elemen yang penting dalam persediaan atlet cemerlang sukan terjun dimana atlet diajar teknik penafasan dengan betul, tumpuan dan pengerakan mengikut arahan yang diberikan serta imaginasi. Program sesi malam juga diselit dengan ujian mental. Atlet sangat seronok dapat bersama-sama dengan penceramah pada malam ini dan memberi tindakbalas dari dua pihak. Program malam tamat pada pukul 10.30 malam dan berakhir dengan minum malam.

Sekian, laporan dari Kem Bakat Sukan Akuatik (Terjun).

LAPORAN OLEH,
NAZLIN SHIMA
PENGURUS SUKAN PELAPIS NEGERI
CAWANGAN PELAPIS MSNM

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.