Monday, August 25, 2014

LAPORAN HARI KE - 12 YOG NANJING 2014

Mohd Zarif Zolkepeli telah menghadiahkan pingat perak kedua Negara hari ini di Fangshan Archery Field melalui acara berpasukan campuran. Beliau dan pasangannya iaitu Cynthia Freywald dari Germany telah memulakan cabaran peringkat 1/8 Elimination pada sebelah pagi dengan baik apabila telah menewaskan lawan dari Germany / Tongga dengan 'shoot off' 19 - 17. Kemaraan pasangan ini tidak dapat disekat oleh lawan mereka diperingkat suku akhir dan separuh akhir pada sesi sebelah petang walaupun keadaan cuaca yang tidak begitu baik (hujan dan angin). Namun, kehebatan lawan dari China/ Filipina membantutkan hasrat pemanah negara untuk membawa pulang pingat emas kedua di peringkat akhir apabila tewas 0-6. Namun, kedua-dua pasangan ini telah menunjukkan prestasi yang begitu cemerlang dan pada masa yang sama juga bakat yang ada pada Mohd Zariff ini harus digilap bagi meneruskan kecemerlangan negara dalam sukan memanah ini.

Pasangan golf remaja negara masih belum mampu mencipta kejutan di temasya ini apabila hanya berjaya menghabiskan cabaran hari ini ditempat ke-21. Begitu juga dengan nasib pelayar muda negara di Jinniu Lake apabila hanya berada ditempat ke 6 ( Nor Shazrin ) dan 8 ( Asri Azman ). Sekiranya 2 protes yang dibuat oleh pihak lawan tidak diambil kira, sekurang-kurangnya satu pingat mampu diperoleh atlet pelayaran ini. Satu pengajaran yang baik buat pelayar ini dan mereka perlu lebih berhati-hati dan peka dengan taktik lawan semasa perlumbaan.

Lompatan 'Arkansas' tunggangan Praveen Nair Mathavan pada pusingan akhir hari ini tidak begitu baik apabila beliau berada di tempat ke 8 keseluruhan di Xinzhuang Equestrian. Bagi sukan gimnastik pula, Jeremiah Loo Phay Xing tidak dapat menandingi kehebatan lawan di peringkat akhir acara 'Parallel Bar' di Olympic Sports Centre. Acara dan sukan ini masih didominasikan oleh gimnas-gimnas dari Eropah dan sebenarnya kita boleh berbangga kerana bagi acara ( disiplin ) ini, Jeremiah adalah merupakan diantara 7 gimnas terbaik di dunia.

Menutup cabaran pada hari ini dengan pungutan pingat kontinjen negara sebanyak 1 Emas dan 2 Perak. Ini adalah pencapaian yang lebih baik pada temasya di Singapura pada tahun 2010 yang lalu. Berikut adalah jadual ( 25 Ogos ) dan keputusan hari ini untuk rujukan.
Sekian laporan dari Nanjing China.

LAPORAN OLEH,
AZRUL HISYAM
PENGURUS SUKAN PELAPIS NEGERI
CAWANGAN PELAPIS MSNM

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.