Saturday, August 23, 2014

LAPORAN HARI KE - 11 YOG NANJING 2014


Pingat emas yang diperoleh oleh kontinjen negara melalui atlet badminton Cheam Jun Wei semalam seakan-akan memberi dorongan kepada penerjun wanita, Loh Zhiayi hari ini. Jalur gemilang buat pertama kalinya dijulang di Nanjing ini walaupun pingat emas diperoleh semalam melalui acara bergu campuran (antarabangsa), membuatkan atlet elit ini begitu terharu apabila terjunannya meletakkan sebegai pemenang pingat perak bagi acara 10m platform wanita. Lebih membanggakan apabila beliau turut menewaskan penerjun dari Mexico yang juga pemenang pingat perak di temasya sukan Olimpik London. Namun, kehebatan penerjun China memang tidak dapat digugat oleh mana-mana penerjun lain.

Atlet olahraga Norshafee (lompat tinggi) dan Mohd Rizzua Haizad (berpagar) telah menamatkan cabaran di temasya ini apabila masing-masing telah mencatatkan 2.02m bagi acara lompat tinggi dan 13.90s bagi acara lari berpagar.

Cuaca yang tidak menentu di Jinniu Lake menyebabkan perlumbaan terpaksa ditangguhkan ke esok. Keputusan penangguhan ini tidak memberi kelebihan kepada pelayar negara bagi acara Byte CII ini kerana kedua-dua mereka perlu memungut seberapa banyak mata yang boleh untuk mengatasi pihak lawan. Buat masa sekarang, Nor Shahzrin menduduki tempat ketujuh dan Asri Azman I tempat ke 11.

Mohd Zhariff Shahir turut mencipta kejayaan di Fangshan Archery Field apabila beliau Berjaya menewaskan lawan dari Slovakian dengan kiraan mata 6-2 dan layak ke pusingan 1/8. Pemanah Pelapis Kebangsaan ini nyata tenang dengan panahan yang konsisten. Diharapkan agar prestasi atlet ini dapat diteruskan dalam pusingan seterusnya.

Acara Jumping Individu bagi sukan equestrian pula bermula hari ini. Praveen Nair dengan tunggangannya Arkansas beraksi agak baik dan layak ke pusingan kedua ( akhir ) esok petang di Xinxhuang Equestrian.

Walaupun acara pommel horse merupakan 'favourite' bagi atlet Jeremiah Loo Phay Xing bagi sukan gimnastik, kehebatan lawan tidak dapat digugat apabila persembahannya hanya mampu menempatkannya di tempat ke 8. Namun, atlet berbakat ini harus diberi lebih tumpuan untuk terus maju di kejohanan atau temasya akan datang.

Berikut adalah merupakan keputsan pertadingan bagi 23 Ogos dan jadual pertandingan bagi 24 Ogos 2014 :











LAPORAN OLEH,
AZRUL HISYAM
KETUA UNIT PELAPIS KEBANGSAAN
CAWANGAN PELAPIS MSNM

No comments:

Post a Comment

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.