Wednesday, August 27, 2014

NANJING 2014 YOUTH WUSHU TOURNAMENT

Tarikh : 22 - 24 Ogos 2014
Tempat : Gaochun Sports Centre, Nanjing

Pengurus Pasukan:
En. Chong Kim Fatt 

Jurulatih:
En. Lim Yew Fai (Pelapis Kebangsaan) 

Atlet:
1. Cik Loh Ying Ting (Elit)
2. Cik Chan Lu Yi (Pelapis Kebangsaan)
3. En. Khaw Jun Lim (Pelapis Kebangsaan)
4. En. Calvin Lee Wai Leong (Luar)

Persatuan Wushu Malaysia dengan kerjasama Majlis Sukan Negara (MSN) dan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) telah menghantar pasukan wushu ke kejohanan Nanjing 2014 Youth Wushu Tournamet yang diadakan di Gaochun Sport Center, Nanjing. Seramai 100 orang atlet dari 35 buah negara telah menyertai kejohanan ini bagi menyertai acara Taolu dan Sanda yang dipertandingkan. 

Melalui Qualification System of the Nanjing 2014 Youth Wushu Tournament, hanya enam (6) orang atlet terbaik sahaja bagi Kategori A dalam acara Changquan, Taijiquan & Taijijian all-round, Nanquan & Nangun all-round, Daoshu & Gunshu all-round, Jianshu & Qiangshu all-round sahaja yang layak untuk mewakili negara masing-masing mengikut acara yang dimenangi semasa 5th World Junior Wushu Championship 2014 pada 11 - 18 Mac yang lalu bertempat di Antalya, Turkey.

Kejohanan ini adalah merupakan salah satu dari empat (4) demonstration sports bagi temasya 2nd Youth Olympic Games 2014 ini iaitu sukan climbing, rollerskating dan skateboarding dimana kejohanan seumpama ini mula diperkenalkan pada Sukan Olimpik Beijing 2008.  Pihak International Wushu Federation (IWUF) mengharapkan penganjuran kejohanan kali ini  akan menjadi titik perubahan penting bagi sukan wushu dalam usaha untuk menjadi sukan rasmi Olimpik 2020.

Bagi edisi kali ini, pingat emas pertama dari arena wushu akan disampaikan oleh Presiden International Olympic Committee (IOC) iaitu Mr. Thomas Bach manakala Presiden Kehormat IOC iaitu Mr. Jacques Rogge akan menyampaikan pingat pada hari terakhir kejohanan.

Keputusan Rasmi :

1. Acara Women's Changquan
    Loh Ying Ting - Emas
    Skor : 9.56

2. Acara Men's Nanquan + Nangun all-around
    Calvin Lee Wai Leong - Gangsa
    Skor : 18.91

3. Acara Women's Daoshu + Gunshu all-around
    Loh Ying Ting - Gangsa
    Skor : 18.82

4. Acara Women's Taijiquan + Taijijian all-around
    Chan Lu Yi - Gangsa
    Skor : 18.92

5. Acara Men's Daoshu + Gunshu all-around
    Khaw Jun Lim - 4th
    Skor : 18.76

TOTAL : 1 Emas, 3 Gangsa
Gambar 1 - Venue bagi Nanjing 2014 Youth Wushu Tournament, Gaochun Sport Center.
Gambar 2 -  Presiden International Olympic Committee (IOC), Mr. Thomas Bach menyampaikan pingat emas kepada Loh Ying Ting (Malaysia) yang memenangi acara Women's Changquan. 
Gambar 3 - Presiden International Olympic Committee (IOC), Mr. Thomas Bach bergambar bersama-sama pemenang pingat emas Loh Ying Ting (Malaysia), pemenang pingat perak Wei Ting Zoe Mui (Singapura) dan pemenang pingat gangsa Liu Ting Ting (Chinese Taipei) bagi acara Women's Changquan.
Gambar 4 - Presiden Kehormat International Olympic Committee (IOC), Mr. Jacques Rogge bersama-sama pemenang pingat emas Huang Xueqing (China), pemenang pingat perak Usui Kanon (Jepun) dan pemenang pingat gangsa Chan Lu Yi (Malaysia) semasa majlis penyampaian pingat bagi acara Women's Taijiquan & Taijijian all-around.
Gambar 5 - Chan Lu Yi bersama pingat gangsa yang dimenangi beliau bagi acara Women's Taijiquan & Taijijian all-around.

Sekian.

LAPORAN OLEH,
SITI MARINA
PENGURUS SUKAN PELAPIS KEBANGSAAN
CAWANGAN PELAPIS MSNM

1 comment:

Please be moderate and respect each other when leave your comments in this blog. The objective of this blog is to promote Pelapis Program not to discuss any irrelevant issues other the sports. All positive comments and suggestion are always welcome.